Zasady przyjęcia do Domu
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. z dnia 31 października 2005 r.) do Domu kieruje się na podstawie:
1) pisemnego wniosku osoby ubiegającej się o skierowanie do domu, złożonego do ośrodka pomocy społecznej właściwego ze względu na jej miejsce zamieszkania lub pobytu w dniu jej kierowania; za zgodą osoby ubiegającej się lub jej przedstawiciela ustawowego wniosek może zgłosić inna osoba fizyczna lub prawna, a także powiatowe centrum pomocy rodzinie lub ośrodek pomocy społecznej;
2) rodzinnego wywiadu środowiskowego przeprowadzonego przez pracownika socjalnego ośrodka pomocy społecznej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu osoby ubiegającej się w dniu jej kierowania, zawierającego w szczególności pisemne stwierdzenie braku możliwości zapewnienia usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania przez rodzinę i gminę.
3) Do wniosku, o którym mowa pkt 1, dołącza się:
a) decyzję o przyznaniu osobie ubiegającej się zasiłku stałego oraz pisemną zgodę na ponoszenie opłaty za pobyt w domu, a także pisemną zgodę na jej potrącanie przez osobę ubiegającą się lub przedstawiciela ustawowego, a także zgodę na potrącanie opłaty przez ośrodek pomocy społecznej z zasiłku stałego, w przypadku skierowania do domu ponadgminnego;
b) decyzję organu emerytalno-rentowego ustalającego wysokość emerytury lub renty oraz pisemną zgodę na ponoszenie opłaty i na jej potrącanie przez właściwy organ emerytalno-rentowy ze świadczenia emerytalnego lub rentowego, zgodnie z odrębnymi przepisami;
c) oświadczenia o wysokości dochodu osoby ubiegającej się, małżonka, zstępnych przed wstępnymi zobowiązanych do ponoszenia opłaty, dochodu osoby małoletniej, w przypadku gdy opłatę będzie ponosić przedstawiciel ustawowy;
d) zaświadczenie, o którym mowa w art. 22 ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (Dz. U. z 2002 r. Nr 42, poz. 371, z późn. zm.3)).
4) W przypadku gdy do domu kieruje się osobę na podstawie orzeczenia sądu, wydanie decyzji o skierowaniu do domu nie wymaga przedłożenia dokumentów, o których mowa w pkt. 1 i 2. Dokumenty te powinny zostać skompletowane w terminie nieprzekraczającym trzech miesięcy od dnia wydania decyzji o skierowaniu do domu.
5) Dokumenty, o których mowa w pkt. 1 i 2, kompletuje ośrodek pomocy społecznej, oraz wydaje decyzję o skierowaniu do domu, a w przypadku gdy osobę ubiegającą się kieruje się do domu o zasięgu ponadgminnym, dokumenty te ośrodek przekazuje do właściwego ze względu na siedzibę domu powiatowego centrum pomocy rodzinie.
6) Pobyt w Domu jest odpłatny, zasady odpłatności regulują odrębne przepisy.
Podziękowania od Mieszkanki
Dziękujemy Pani Dyrektor Alinie Roguli i pracownikom Domu Pomocy Społecznej im. Św. Brata Alberta za zorganizowanie nam:
wycieczek samochodowych w sezonie letnim:
- Do Tokarni – zwiedzanie Skansenu
- Do Młodzaw – zwiedzanie ogrodu botanicznego
- Do Nowej Słupi – zwiedzanie Dymarek Świętokrzyskich
- Do Borkowa nad zalew
- Do Cedzyny nad zalew
wycieczek pieszych na terenie miasta i do parku
oraz uzyskanie biletów:
- Do Filharmonii Świętokrzyskiej
- Do Teatru im. S. Żeromskiego
- Do Muzeum Narodowego na wystawę „Zwierzęta świata”
- Na basen w Citi Parku
Brałyśmy również udział w Europeadzie – festiwalu zespołów ludowych, który odbywał się na terenie miasta, gdzie oglądałyśmy krajowe i zagraniczne zespoły ludowe pieśni i tańca.
Janina Wójcik
Mieszkanka DPS im. Św. Brata Alberta
Kielce, 25.08.2014
Informacje nt. terapii zajęciowej
w Domu Pomocy Społecznej im. Św. Brata Alberta
Mieszkanki Domu Pomocy Społecznej im. Św. Brata Alberta to kobiety przewlekle psychicznie chore, w wieku 31 – 99 lat, na stałe mieszkające w naszym Domu ze względu na stan zdrowia i/lub trudną sytuację osobistą.
Wiele mieszkanek poza schorzeniem psychiatrycznym cierpi też na inne problemy zdrowotne, również związane z podeszłym wiekiem.
OPIS FORM POMOCY UDZIELANEJ W RAMACH TERAPII ZAJĘCIOWEJ:
CEL OGÓLNY: usprawnianie mieszkanek w obszarze psychicznym, fizycznym i społecznym poprzez prowadzenie różnego typu zajęć.
CELE SZCZEGÓŁOWE (m.in.):
- nabycie i/lub utrzymanie umiejętności w różnych dziedzinach życia – w zakresie m.in. czynności dnia codziennego i ogólnej zaradności, w zakresie sprawności motorycznej,
- nauka pozytywnego nastawienia do siebie i innych, umiejętności komunikacji, ćwiczenie uwagi i koncentracji
- integracja mieszkanek z przedstawicielami różnych grup ze szczególnym uwzględnieniem osób z podobnymi problemami zdrowotnymi,
- wzmacnianie więzi rodzinnych i sąsiedzkich,
- wzmacnianie umiejętności funkcjonowania w grupie, współpracy z innymi, podziału pracy, odpowiedzialności,
- wspomaganie rozwoju osobistego mieszkanek przez rozbudzenie artystycznych pasji i zainteresowań,
- prezentacja różnych form aktywności mieszkanek wzmacniająca ich poczucie wartości.
Zajęcia polegają na wykonywaniu różnych (podział prac) bądź tych samych zadań (nauka określonych czynności) przez grupę kilku- kilkunastoosobową, stworzoną celowo (dobraną ze względu na stan zdrowia) lub samorzutnie (spośród chętnych mieszkanek).
Biorąc pod uwagę stopień aktywności uczestniczek zajęć i formy realizowane w ramach terapii, przyjęte są:
- formy aktywizujące, w których mieszkanki aktywnie uczestniczą w zajęciach terapeutycznych wykonując powierzone im zadania samodzielnie lub z pomocą terapeutów, jak również same angażują się we współprowadzenie zajęć dla innych mieszkanek (np. nauka haftu i szydełkowania)
- oraz formy audytoryjne, w których mieszkanki są biernymi odbiorcami, uczestnikami, widzami (np. oglądanie występów artystycznych)
Biorąc pod uwagę cel zajęć, zastosowane rodzaje terapii obejmują:
- Terapię zabawą – zainteresowanie mieszkanek czynnościami nienastawionymi na widoczny rezultat, a dostarczającymi im przyjemności (pewne formy zajęć rekreacyjnych).
- Terapię zajęciową, w której mieszkanki kierują się zamierzonym rezultatem, jednocześnie ważna jest sama czynność, jej plan, inicjatywa twórcza.
- Terapię pracą zakładającą wykonanie zadań z pewnym określonym stopniem staranności, w określonym czasie, z zachowaniem określonych zasad i metod pracy, z naciskiem na odpowiedzialność za jej wynik i nadanie znaczenia użyteczności wykonanych przedmiotów.
Przyjęte zróżnicowane formy i rodzaje terapii wynikają z możliwości percepcyjnych mieszkanek i zróżnicowanego stanu ich zdrowia psychicznego i fizycznego – niektóre osoby wymagają całkowitego wsparcia ze strony terapeutów i opiekunów.
Wiek nie jest przy tym jednoznacznym kryterium udziału w konkretnych formach wsparcia – specyfika schorzeń psychicznych powoduje, że w sytuacji zaostrzenia choroby nawet osoby „metrykalnie” młode okresowo nie czują się na siłach aby uczestniczyć w zajęciach.
Rodzaje prowadzonych zajęć terapeutycznych:
Ergoterapia (z zaangażowaniem mieszkanek jako współprowadzące):
- Haftowanie
- Szydełkowanie
- Krawiectwo
- Hortikuloterapia
Treningi funkcjonowania na co dzień:
- W zakresie wyglądu zewnętrznego i higieny osobistej
- W zakresie konieczności regularnego przyjmowania leków, rozpoznawania objawów choroby
- W zakresie samodzielności i odpowiedzialności za siebie i swoje otoczenie (porządek we własnym pokoju, pomoc na oddziale, np. podczas posiłków, pomoc mniej sprawnym mieszkankom, pomoc w prowadzeniu zajęć z zakresu ergoterapii – haft i szydełko)
- Dodatkowe zajęcia dostosowane do potrzeb i możliwości mieszkanek z chorobą Alzheimera:
- terapia reminiscencyjna; oglądanie albumów ze zdjęciami
- terapia funkcji poznawczych
- trening orientacji w czasie i przestrzeni
Werboterapia – indywidualne rozmowy wspierające i motywujące do aktywności
Socjoterapia:
- Ludoterapia/zabawoterapia – gry i zabawy tematyczne, logiczne, dydaktyczne
- Terapia ruchem – gimnastyka, ćwiczenia ogólnie usprawniające dostosowane do możliwości mieszkanek
- Rekreacja:
- silwoterapia,
- organizacja spotkań świątecznych i imprez okolicznościowych z udziałem mieszkanek i zaproszonych gości – np. mieszkańców innych DPS-ów, uczestników ŚDS-ów,
- udział w spacerach, wyjazdach, wycieczkach integracyjnych, kulturalnych, krajoznawczych.
Arteterapia, m.in.:
- Rysunek
- Rzeźba – masy plastyczne
- Sztuki użytkowe – łączenie różnych technik przy tworzeniu drobnych przedmiotów, np. kartek świątecznych, okolicznościowych
- Zdobnictwo i dekoratorstwo – decoupage, florystyka, dekoracje okolicznościowe i świąteczne
- Muzykoterapia – wspólne słuchanie muzyki, śpiewanie
- Biblioterapia – wspólne czytanie książek
- Filmoterapia – projekcja i omawianie filmów
- Teatroterapia – udział w zajęciach grupy teatralnej
Wewnątrz Domu znajdują się m.in. :